Korábban elképzelhetetlennek tűnt, de ma már a valóság része: szinte mindenki megtalálható az interneten, a közösségi média felületein. Olvashatok a zöldséges legújabb akcióiról, megnézhetek egy slide show-t a fodrászom legutóbbi munkáiról, értékelhetem a helyi cipészt de akár időpontot is foglalhatok fogászati kezelésre. Ez egy olyan lehetőség a szolgáltatók részére, mely segítségével minden korábbinál hatékonyabban képesek elérni, vásárlásra ösztönözni és kapcsolatot teremteni a vásárlóikkal, hiszen végső soron ezért is nevezik KÖZÖSSÉGI médiának. A regisztráció önmagában mit sem ér. Ahhoz, hogy a célcsoportod ne csak Rád találjon, de aktív követőddé váljon olyan tartalomra lesz szükség, melyre ők igazán vágynak!

Mielőtt továbbolvasol szeretném ha tudnád, nem vagyok marketing szakember. Nincs marketinges végzettségem (látod, már itt sikít minden szakember amiért ezt egy ilyen jellegű oldalon megosztom Veled 🙂 ), nincs 15 év referenciám a szakmában. Én irányt szeretnék mutatni, segítséget nyújtani ebben az óriási zajban, amiből próbálunk kitörni.

Mindaz, amiről a bejegyzéseimben olvasni fogsz, a saját tapasztalatom, tanulmányaim és olvasmányaim alapján íródott, összefoglalva Neked a lényeget, mert TUDOM, hogy nem érsz rá órákon át olvasgatni.

Ez mind rád vár – egy lista, hogy lásd, ebben a bejegyzésben miről lesz szó:
1. Miért van szükség tartalomra?
2. Mit jelent az, hogy jó tartalom?
3. Mi az az algoritmus?
4. Tervezés előtt – vedd észre, mire vágynak a vendégeid!
5. Készülj tudatosan – időbeosztás
6. Mikor érdemes posztolni?

Miért van szükség tartalomra?

Ma már mindenki az interneten tolong, igyekszik minél színesebb tartalmakkal megmutatni magát, megmutatni azt, hogy miért Ő és a szolgáltatása a legjobb választás. A vásárlók/vendégek pedig nyitottak ezekre a tartalmakra, keresik is ezeket. Ha képes vagy jó, érdekes, hasznos tartalmakat megosztani, nem csak meglévő vendégeid bizalmát mélyítheted, hanem új potenciális vásárlókat is szerezhetsz különösebb reklámköltség nélkül. A megosztott tartalmaidon keresztül láthatatlanul is kapcsolatot teremtesz a szolgáltatásod iránt érdeklődökkel, bár azt is tudom, hogy ez sokunknak komoly fejtörést is okoz.

Mit jelent az, hogy jó tartalom?

Az őrjítő kérdés igaz? 🙂

A legjobb megoldás ennek megértésére az, ha saját magunk is végiggondoljuk, hogy miért döntöttünk az általunk “fogyasztott” termékek, márkák, szolgáltatások mellett. Ugyanez vonatkozik a tartalmak értékelésére is. Bár fontos hangsúlyozni, hogy mindenki számára mást jelent a híres “jó tartalom”, Neked azt kell tudni megfejteni, hogy a Te célcsoportodnak mire van szüksége, mi az amit kedvelnek és mi az, ami egyáltalán nem vált ki érzéseket.
A posztok olvasására az átlag olvasó kb. 7 mp-et fordít, ez annyit jelent, hogy mire ennek a mondatnak a végére érsz, le is telt az erre szánt idő. 🙂 Ugyanez a gyakorlatban: görget, meglát egy számára érdekes témát, egy hatásos fotót vagy egy cselekvésre ösztönző szöveget és megáll. Ha ezek közül semmit nem talál, akkor görget tovább. A megállítás művészetéről – hatásos szövegekről, figyelemfelhívó képekről – egy másik bejegyzésben fogok írni.

Lássunk néhány példát a jó tartalmak jellemzőiről – a teljesség igénye nélkül – :

  • érthető, könnyű nyelvezetű, amit könnyű “befogadni”,
  • követhető felépítésű,
  • megválaszolja, miért van szükségem a kínált szolgáltatásra,
  • megoldást nyújt a problémákra,
  • érdekes vagy oktató – egyszóval értéket teremt! Érdemes elolvasnom, általa több, bölcsebb, tájékozottabb leszek,
  • szórakoztat – legjobb példa erre a MÉM képek,
  • +1: a tartalmon túl sokszor egy jól megválasztott fotó beszédesebb lehet. Érdemes jó minőségű, saját felvételeleket használni. Ha erre nincs lehetőséged, találd meg a témádnak megfelelő minőségi stock fotót.

Különösen kiemelném a helyesírás fontosságát. Én sem vagyok az MTA doktora, de minden tőlem telhetőt megteszek azért, hogy az általam közölt tartalmak érthető fogalmazásban, helyesen leírva jelenjenek meg. Ajánlom ezt Neked is, ugyanis egy elvétett -főként súlyos- helyesírási hiba ugyanúgy “cégünk rekláma” felirattal villog az oldalunkon vagy a szalonban.

Mi az az algoritmus?

Változó, hogy kinek mit jelent. Valakinek a legjobb barátja, másnak az első számú ellensége. A Facebook számára az élmények fokozására használt eszköz. Lényegében egy átlag ember számára megfoghatatlan fogalom ez, viszont azt érdemes megjegyezned, hogy működésének legfőbb ismérve, hogy a tartalmakat úgy rangsorolja, hogy előtérbe helyezi azt, amely várhatóan több reakciót vált ki a felhasználóból. Ezek az úgynevezett interakciók, közismertebb formában a megosztás, a lájk és a komment. Az algoritmus működéséről valójában nem áll minden információ a rendelkezésünkre, így nincs kész recept arra vonatkozólag, hogyan hozzuk ki a legjobbat a helyzetből. A legtöbb amit tehetünk, hogy alkalmazkodunk, az oldalunkat nem csak posztolásra, hanem mások által megosztott tartalmak értékelésére is használjuk, egyszóval ne csak várjunk, hanem “csináljunk” is interakciókat.

Tervezés előtt – vedd észre, mire vágynak a vendégeid

Ha arra kérnél, hogy nevezzem meg mi a legfontosabb a tartalomkészítés során, azt hiszem ezt választanám. Úgy gondolom, hogy ez az alapinformáció az, amely meghatározza a posztjaid stílusát, gyakoriságát de legfőképpen a tartalmát.

Mielőtt továbblépünk, fel szeretném hívni a figyelmedet egy nagyon hasznos elméletre, mely alkalmazása számomra is óriási segítséget nyújt. Ez nem más, mint a “MAJNE” elv, mely a fogyasztó gondolkodását jelképezi, azaz:

MI A JÓ NEKEM EBBEN?

Nem untatlak különböző statisztikák és kutatások elemzésével, elég csak annyit tudnod, hogy az emberek számára a legfontosabb nem más, mint SAJÁT MAGA. Éppen ezért, a tartalmad tervezésekor, a szövegek készítésekor erre kell összpontosítanod! Egy kicsit olyan ez, mint a gondolatolvasás. 🙂

De képzeld magadat vendégeid helyébe, és sikerülni fog!

Tegyük fel, hogy egy kozmetikai kezelésről készítesz posztot. Illyenkor ne csak termékneveket és hatóanyagokat puffogtas – bár fontos része a szakmai posztoknak- de hiába írod oda, hogy mit tartalmaz, ha nem tudom meg, milyen hatása van. Az első kérdésem miután megtudtam, hogy AHA – savas hámlasztást tartalmaz a kezelés nem más, mint

Oké, de Mi a jó NEKEM ebben?

Ha nem írod oda, hogy azért mert ez egy szuperhatékony bőrmegújítás első lépése, hiszen az AHA savaknak köszönhetően csökkenhet a ráncok mélysége, halványodhatnak a pigmentfoltok, a szétnyílt pórusok bezáródhatnak, a bőr pedig felfrissül, megújul és szinte új életre kel…ugye érted már? 🙂

Tanácsom a sikeres tartalmakért: amikor elkészül a posztod, mindig tudjon erre a varázskérdésre választ adni!

Készülj tudatosan – időbeosztás

Ha már minden készen áll, el kell döntened, mennyi időt szánsz a tartalmaid elkészítésére. Ez elsőre furcsának tűnhet, de a gyakorlat azt mutatja, hogy egy tudatosan felépített tervet követni könnyebb, mint egész nap azon agyalni, hogy random milyen posztot kellene feltölteni. Te ismered magadat, az időbeosztásodat, így azt is, hogy hetente hányszor tudsz az oldaladon jelentkezni. Már nem csak posztokban lehet gondolkodni, hanem történetmesélésben, élő videóbejelentkezésekben is. Fekete öves tartalomtervezők mindent jó előre képesek tisztázni, azonban a fokozatosság és mértékletesség elvét követve első lépésként határozz meg heti X alkalmat.

Havonta egy alkalommal szánj időt a tervezésre! Vedd elő a naptáradat és írd be, akár csak egy vendégedet.

Ezt az 1-2-3 órát kizárólag erre fordítsd!

Mikor érdemes posztolni?

A tökéletes időpont nyomában címmel írhatnék erről egy teljesen külön bejegyzést is – nem elképzelhetetlen, hogy a későbbiekben nem történik meg 🙂 -, de mint mindig, itt is ajánlom a megfigyelést. Ebben már a közösségi oldalak is partnerek, elemzési adatokkal segítik az üzleti oldalakat, hogy a tartalommegosztás még hatékonyabban működjön! Az elemzésen túl nézzük, mi mikor használjuk a közösségi média felületeket:

  • Hétköznap munkaidő előtt (5:30-8:30), ebédidőben (11:45 – 13:15) és este a napi teendők elvégzése után (20:30-22:30)
  • Hétvégén szinte bármikor, szombaton délelőtt 10 órától, vasárnap délután 4 óráig.

Következő blogcikkemben a tudatos tartalomtervezésről olvashatsz!

Ha kérdésed lenne vagy segíthetek, ide kattintva felveheted velem a kapcsolatot! 🙂

Susan