Egy vállalkozás online térben való megjelenése mindig hatalmas lépésnek számít, hiszen így esélyt adunk arra, hogy még szélesebb körben megismerjék szolgáltatásainkat. Manapság már szinte minden szépségipari vállalkozás – ha nem is aktívan – de megtalálható az interneten. Lehet, hogy már készült egy honlap vagy regisztráltál valamelyik Social Media felületre. Gyakori hiba azonban, hogy a vállalkozások nem fordítanak kellő figyelmet az egyik legfontosabb lépésre, mely nem más, mint a célcsoport meghatározása. Ez a bejegyzés ennek fontosságáról készült.

Mi minden vár Rád, ha elolvasod ezt a bejegyzést? Megtudhatod:

1. Mi az a célcsoport?

2. Miért fontos a célcsoport?

3. Hogyan határozzuk meg a célcsoportot?

4. Segítségek: Google Analytics, Facebook és Instagram Elemzések

5. Releváns követők fontossága

Mi az a célcsoport?

Szolgáltatásaid iránt érdeklődők csoportja. Ők nem a fogyasztók, hanem közösen együtt azok az emberek, akik bármikor lehetnek a fogyasztóid. 🙂

Miért fontos a célcsoport?

A célcsoport meghatározása egy vállalkozás életében a 0. lépés. Fontosságát tekintve rengeteg indokot fel lehetne sorolni, de talán mind közül a legfontosabb a Te szabadidőd.

Hogy mire is gondolok, kedvenc részed következik, a sarkalatos példa 😊

Képzeld el, hogy egy sötét szobában állsz, és megkérlek rá, hogy mond el, Te mivel foglalkozol, kinek, miben és hogyan tudsz segíteni. Mesélj magadról a szolgáltatásaidról, bármiről ami eszedbe jut és úgy gondolod, fontos lehet. Amikor végeztél, felkapcsolom a villanyt és látni fogod, hogy a teremben X ember ült és hallgatott Téged.

  • Volt olyan, aki szundított egy kellemeset,
  • volt olyan, aki figyelt rád, de nem tartalmazott olyan információt a beszéded, ami az ő problémájára megoldást nyújtana (és tegyük fel, hogy a megoldás nálad van, csak nem beszéltél róla),
  • és olyan is aki az általad elmondottakból azt érzi, szeretné a szolgáltatásodat kipróbálni.

Ez a szituáció egy social media bejegyzésednél így néz ki:

  • aki szundított azonnal elhagyja az oldaladat, nem érdekli a tartalom,
  • aki egy ideig figyelt, őt nem győzted meg,
  • aki pedig lelkesen végighallgatott, talált összefüggést a problémái és az általad kínált megoldásaid között (szolgáltatásaiddal) ő lesz a Te követőd, s jó eséllyel később vendéged is.

Természetesen, nem ennyire egyszerű ez a folyamat, a marketingben számtalan példán keresztül írják le a vásárlói döntések hátterében álló mechanizmust, de nagyon leegyszerűsítve gyakorlatilag erről van szó.

Hogyan határozzuk meg a célcsoportot?

Ha már van vendégköröd, őket kell alaposan szemügyre venned, ha még nincs, akkor el kell képzelned, hogy az általad nyújtott szolgáltatások kinek kínálnak majd megoldást.

Készíts tehát egy listát és írd le, ki is a Te célcsoportod az alábbiak figyelembevételével:

  • életkoruk: idős, középkorú, fiatal; aztán szűkítsd: 17-25, 26-35, 36-45 (…)
  • nem: férfi vagy nő
  • lakhely: gondold át, honnan jár vagy járna hozzád, ez a hely milyen távolságban van tőled maximum
  • problémáik: pl.: aknés bőr, töredező haj, rövid köröm (…)
  • vágyak: pl.: szőrtelen láb, vegyszermentes festés, tartós körömlakk (…)
  • közösségi média szokások: milyen felületen vannak jelen, milyen gyakran, mikor nézik az oldala(i)dat.

Az előbbi példából kiindulva: kapcsold fel a lámpát, és válaszd ki, hogy kik lesznek azok, akiknek elmesélnéd újra a történetedet. 🙂

Ne feledd, ha tudod, hogy

  • kihez beszélsz,
  • mi érdekli őket,
  • milyen részletesen kíváncsiak a folyamatokra,
  • milyen felületeken érheted el őket,
  • ismered a problémáikat, vágyaikat, szükségleteiket és TE tudod ezekre a megoldást

akkor nyert ügyed van!

Segítség: Elemzések

Számos lehetőség áll rendelkezésre, hogy folyamatosan felügyeljük követőbázisunk aktivitását is.

Weboldalad elemzéseit a Google Analytics segítségével tudod nyomonkövetni, Facebook üzleti oldaladon és az Instagram oldaladon is találsz Elemzést, mely részletes képet ad az oldaladon történt aktivitásokról. Érdemes ezeket a lehetőségeket kihasználni, hogy az eléréseket organikus úton is sikeresen tudjuk növelni.

Követők: releváns vagy vásárolt

Zárásként pedig szeretném felhívni a figyelmedet egy olyan ígéretnek, melynek hosszútávú hatása nem feltétlen lesz kecsegtető. A vásárolt követők, az oldaladra irányított követők és az egyéb, nem célcsoportodból érkező követők olyanok az algoritmusnak, mint egy trójai faló. Baromi jól néz ki, hogy növekszik a követők száma, de mit sem ér az egész, ha közben olyan emberek vannak az oldalaidon, akiket nem érdekel az adott téma. Ők azok, akik létszámot teljesítenek, egy-egy lájkot időnként elengednek, de sokszor figyelmen kívül hagyják a posztjaidat.

Mi ennek a következménye: csökken a visszajelzések száma, hiába van ott annyi ember, ha csak egy bizonyos százalékukkal tudsz kommunikálni. Ez pedig előbb-utóbb téged is elkeserít, ritkulnak majd eltűnnek a posztok.

Ha engem kérdezel inkább legyenek kevesebben az oldaladon, de olyanok, akik RÁD kíváncsiak, a szolgáltatásaidra és minden olyan értékre, amelyet az oldalad követésével kaphatnak!

Ha még nem tetted, olvasd el korábbi bejegyzéseimet is:

  • tartalomtervezésről általában: tudd meg mi is ez és hogyan tudsz rá tudatosan felkészülni,
  • a tartalomtervezés hogyan? mikor? mit? kérdéseire pedig itt találsz néhány ötletet, gyakorlati tippeket.

Következő bejegyzésemben nekilátunk a poszttervezésnek, sok-sok ötlettel és tippel, gyakorlati tanáccsal fűszerezve!

Tartsatok velem akkor is!

Susan

A Beauty Assistant szolgáltatásairól itt tudsz bővebben olvasni, ha pedig arra vagy kíváncsi, ki vagyok Én, ide kattintva megismerhetsz!